Najlepsze letnie pokarmy, które pokonają upał i utrzymają nawodnienie

Utrzymanie nawodnienia jest najwyższym priorytetem w sezonie letnim. Wszyscy wiemy, że latem należy pić dużo wody, aby zapobiec odwodnieniu i utrzymać równowagę elektrolitową. Jednak przejście na letnią dietę bogatą w świeżo przygotowane owoce i warzywa może jeszcze bardziej zwiększyć poziom nawodnienia organizmu i zwiększyć spożycie cennych przeciwutleniaczy, witamin i minerałów.

Warzywa o dużej zawartości wody, które pomogą Ci zachować nawodnienie i zdrowie w letnie upały.

Wiele tradycyjnych podejść żywieniowych, w tym ajurweda, śródziemnomorska i azjatycka, kładzie nacisk na dostosowanie naszej konsumpcji żywności do tego, co jest dostępne sezonowo. Pokarmy letnie są w żywych kolorach, co oznacza, że są bogate w składniki odżywcze, a także soczyste i soczyste, a zatem mają wysoką zawartość wody, co czyni je idealnymi do utrzymania optymalnego zdrowia w okresie letnim, który może zubożyć nasz organizm w nawodnienie i poziom składników odżywczych.

Zgodnie z tymi tradycyjnymi dietami, w okresie zimowym potrzebujemy diety bogatej w tłuszcze, białka i przyprawy, które regulują homeostazę naszego organizmu w kierunku ocieplenia i stabilności wagi, ponieważ zimowe zimno może wyczerpać zapasy tłuszczu i odporność tkanek. Latem potrzebujemy czegoś przeciwnego – pokarmów i przypraw, które regulują adaptację organizmu do chłodzenia i nawodnienia oraz elastyczność jego tkanek.

Oba sezony wymagają pokarmów, które pomagają w utrzymaniu zdrowego mikrobiomu jelitowego, ponieważ zarówno tradycja, jak i współczesne badania pokazują, że mikrobiom jelitowy wspiera naszą strukturę DNA i układ odpornościowy. Latem te bogate w probiotyki pokarmy powinny być spożywane jako napoje chłodzące i przyprawy, takie jak tzatziki, kefir, raita i lassis.

Oto lista niektórych z najlepszych letnich produktów spożywczych, które warto zacząć, włączając do diety sezonowej i różne proste sposoby ich przygotowania:

Letnie owoce i warzywa

  • Arbuz
  • Mango
  • Cytrynowy
  • Limonka
  • Jagody
  • Pomidory
  • ogórki
  • Papryka
  • Cukini
  • Grzyby
  • szpinak
  • Romaine
  • kukurydza
  • Świeża bazylia
  • Świeża mięta
  • Płatki róż

Letnia żywność probiotyczna

  • jogurt
  • Kerfi
  • Kwaśna śmietana
  • Maślanka

Łatwe przygotowywanie letnich posiłków

Arbuz, pomidory i czerwona papryka zawierają dużo likopenu, przeciwutleniacza, który chroni skórę przed uszkodzeniami słonecznymi. Zjedz 1 lub 2 porcje tych produktów około 30 minut przed wyjściem na słońce, aby uzyskać tę korzyść. Wszystkie trzy pokarmy mają wysoką zawartość wody, więc pomagają również utrzymać nawodnienie, zwłaszcza gdy są spożywane na surowo.

Pomidory można jeść na wiele różnych sposobów, zarówno na surowo, jak i po ugotowaniu. Możesz dodać je do sałatek, kanapek i wrapów z sałaty, a także do guacamole. Są również pyszne grillowane na szaszłykach i skropione tzatziki. Ogórki, wierzcie lub nie, mogą być również duszone z pomidorami.

Pomidory i czerwona papryka to kluczowe składniki gazpacho, idealnej letniej zupy na zimno.

Wszyscy lubiliśmy jeść miąższ pięknego, słodkiego arbuza, ale można też wycisnąć sok z arbuza na orzeźwiający letni napój lub zrobić sorbet. Dżem z arbuza to kolejny letni ulubiony w niektórych kulturach. Uważa się, że nasiona arbuza w Ajurwedzie mają działanie chłodzące. Najlepiej spożywać je w pierwszej połowie ranka same lub w mieszance sałatki owocowej. Aby je przygotować, po prostu zachowaj wyrzucone nasiona arbuza, opłucz je i osusz, a następnie lekko upiecz.

Cukinia jest bogata w potas, niezbędny składnik odżywczy dla zdrowego metabolizmu. Latem jest wiele pysznych sposobów na zjedzenie cukinii:

  • Pokrojone w grube krążki i podsmażone w oliwie z oliwek i świeżymi ziołami z grzybami Portobello, lekko posypane himalajską solą morską (bogata w minerały dla utrzymania elektrolitów)
  • Cienko pokrojone i podsmażone w ten sam sposób i spożywane na pełnoziarnistym podpłomyku z plastrami pomidorów, oliwkami i kozim serem
  • Pokrojony w długi spiralny makaron jako substytut makaronu, oblany oliwą z oliwek, lekko ugotowany i posypany świeżo startym Romano
  • Pokroić na kawałki i dodać surowe do sałatki rzymskiej z czerwoną cebulą i fasolką maślaną z lekkim dressingiem miodowo-limonkowym i oliwą z oliwek

Młody szpinak z mandarynkami, pokrojoną słodką czerwoną cebulą i malinowym winegretem to jedna z najsmaczniejszych letnich sałatek!

Jagody są bardzo uniwersalne i można je jeść na świeżo z jogurtem, mieszać z koktajlami lub gotować jako zupy owocowe i jeść na zimno.

Kukurydza zawiera przeciwutleniacze, które pomagają chronić przed promieniami słonecznymi. Kolejna bardzo wszechstronna żywność, kukurydza może być prażona lub gotowana na parze i spożywana solo z masłem i solą lub zmieszana z sałatkami lub zawarta w grubym gazpacho.

Uzupełnieniem letniej diety są napoje chłodzące i desery, które są pyszne, pożywne i pomagają utrzymać mikrobiom jelitowy i elektrolity:

  • Mango Lassi (puré mango zmieszane z jogurtem, kruszonym lodem, 2 szczyptami mielonego kardamonu i łyżką syropu klonowego)
  • Nimbu Pani (cała limonka wyciśnięta w zimnej, czystej wodzie ze szczyptą soli himalajskiej i cukru surowego)
  • Kefir zmieszany z wodą kokosową
  • Napar z wody z ogórkiem, malinami i miętą lub bazylią lub dowolną kombinacją jagód i ziół, które woleć. Lawenda z jagodami to również pyszne połączenie chłodzące. Aby przygotować po prostu pokrój ogórka w plasterki, trzymaj owoce w całości i umieść z miętą lub bazylią w pojemniku z czystą wodą do schłodzenia. Najlepiej zmiażdżyć miętę, aby skorzystać z olejków eterycznych. Pozwól składnikom zaparzyć się przez noc.
  • Woda jęczmienna - jeden z najstarszych letnich napojów - Aby przygotować, po kilkukrotnym wypłukaniu i odcedzeniu w celu usunięcia osadu i resztek, namocz 1/4 szklanki ziaren jęczmienia szkockiego lub perłowego przez noc, następnego dnia odsącz wodę z moczenia i gotuj na wolnym ogniu 3 do 4 szklanek czystej wody przez 60 minut po pierwszym zagotowaniu wody. Następnie schłodzić ugotowany jęczmień w wodzie, a następnie odcedzić wodę i odstawić. Sama woda jęczmienna ma łagodny, orzechowy smak. Możesz dodać słodziki, takie jak jaggery, syrop klonowy, miód, syrop z agawy lub daktyla, a także sok z cytryny lub limonki lub alternatywnie sok imbirowy, aby uzyskać bardziej pikantny napój. Woda jęczmienna jest od wieków spożywana przez wiele kultur ze względu na wiele korzyści zdrowotnych, w tym zwalczanie gorączki, eliminację kamieni nerkowych i leczenie infekcji dróg moczowych. Wodę jęczmienną najlepiej przyrządzać i spożywać tego samego dnia, więc należy ją przygotowywać w mniejszych ilościach. Ma działanie moczopędne, więc wystarczy jedna szklanka.

Oprócz diety bogatej w składniki odżywcze i wilgoć, picie wystarczającej ilości czystej wody latem jest konieczne, aby uniknąć bólów głowy i zmęczenia. Zaleca się co najmniej 2 litry dziennie, w zależności od masy ciała.

Cieszyć się!